poniedziałek

Ramowy plan wypowiedzi w Twojej pracy maturalnej

Prezentacja maturalna musi zawierać konspekt



Ramowy plan wypowiedzi, a inaczej mówiąc konspekt, to dokument niezwykle potrzeby i pełniący istotną rolę w procesie przygotowywania się do matury, oraz podczas wygłaszania swojego wystąpienia przed komisją egzaminacyjną. Konspekt jest również dokumentem, który tuż obok bibliografii jest uwzględniany jako materiał obowiązkowy do przedłożenia komisji egzaminacyjnej w odpowiednio wczesnym terminie poprzedzającym egzamin maturalny. Ktoś mógłby jednak zapytać: po co właściwie jest ten ramowy plan wypowiedzi, w czym niby ma mi pomóc, a jeśli już, to jak stworzyć naprawdę dobry konspekt ?



Już odpowiadam: Konspekt (ramowy plan wypowiedzi) to dokument uwzględniający w punktach niejako scenariusz wygłaszanego przez nas przemówienia maturalnego. A więc, jak zapewne już się domyślacie, jest niezwykle istotny i potrzebny. Dzięki niemu bowiem nie tylko nie zapomnimy o czym mieliśmy mówić, ale i nie zgubimy się, co do kolejności omawianych zagadnień. Aby jednak ów konspekt był nam przydatny, wpierw musi zostać dobrze ukształtowany.



Kiedy najlepiej pisać konspekt ?



I tu, podobnie jak w przypadku bibliografii, zdania są podzielone. Jedni uważają, że jeszcze przed przystąpieniem do tworzenia wypracowania maturalnego, inni, że bezpośrednio po zakończeniu tego procesu. Oczywiście, można tak i tak, choć z doświadczenia wiem, że zarówno jedna, jak i druga metoda nie jest do końca odpowiednia.



Moje spore doświadczenie wynikające z pracy z maturzystami pozwoliło mi ukształtować własny pogląd na ten temat i opracować system, który pozwala maturzystom na stworzenie idealnego konspektu, odpowiadającego ich indywidualnym potrzebom.
Aby więc by stworzyć naprawdę dobry konspekt maturalny prace nad nim należy rozpocząć jeszcze przed przystąpieniem do pisania pracy. Dzięki temu uzyskamy zarys swojej wypowiedzi i ułatwi nam to później zestawienie w tekście niezależnych informacji. Na wstępie musimy więc przede wszytkim zadać sobie pytanie: w jakim kierunku chciałbym aby poszły moje rozważania ? Musimy zatem stworzyć punkt bazowy dla własnych refleksji i schematów myśleniowych. Kiedy to ustalimy wówczas nadchodzi czas, by obrać motto naszej pracy, które przyświecać nam będzie w toku naszych rozważań.



Gotowe ? Teraz uwzględniamy w konspekcie poszczególne dzieła literackie i (lub) dzieła sztuki , które wcześniej wybraliśmy do swojej pracy układając je w kolejności, która według nas wydaje się być najodpowiedniejsza, najbardziej sensowna i poukładana pod względem estetycznym. Tworząc konspekt poszczególnych dzieł musimy również zastanowić się, co chciałbym/ chciałabym na jego podstawie udowodnić, wskazać, na co zwrócić uwagę komisji, co przez nie przekazać. Wypiszmy to wszystko od myślników. Następnie przychodzi czas na podsumowanie. W nim dokonujemy skrótowej analizy poszczególnych dzieł z uwzględnieniem wniosków jakie w związku z tematem nasunęły się nam po ich dogłębnym przestudiowaniu. Konspekt kończymy głębokim cytatem, lub refleksją niejako zamykającą i podsumowującą cały nasz wywód.



Konspekt już gotowy? Brawo !!! Posiadasz bowiem solidną bazę w oparciu o która możesz z łatwością stworzyć wypracowanie maturalne. Ale uwaga!!! Nie traktuj stworzonego konspektu jako ostatecznego!!! Nie ma bowiem nic bardziej mylnego. Nie łudźmy się, że za pierwszym razem udało się nam stworzyć coś idealnego. Nie! Idealny konspekt wymaga bowiem jelcze wielu poprawek nanoszonych w trakcie pisania wypracowania maturalnego i jego nauki. Ramowy plan wypowiedzi musi być bowiem taki, by był Ci pomocny i przydatny podczas Twojego wystąpienia przed komisją egzaminacyjną. Zanim więc zdecydujesz się go oddać w ostatecznej formie, wpierw włóż w niego naprawdę wiele swojej pracy i wysiłku !!!